Nyheder og artikler

Ytringsfrihedens grænse går ikke ved det, et flertal synes er god opførsel. Det har vi glemt

Muhammed-tegningerne er godt materiale til at lære eleverne om et afgørende princip i et liberalt demokrati: Man må mere, end – de fleste synes – man bør, skriver formand for Foreningen Åndsfrihed, Ingrid Ank, i dette debatindlæg

 

Ingrid Ank, formand for Foreningen Åndsfrihed

Blandt skolelærere foregår aktuelt en diskussion om, hvorvidt man skal vise Muhammedtegningerne i undervisningen. Det er dybt alvorligt, at nogle holder sig fra det af frygt, men der er omvendt jo ikke noget ’billedpåbud’. Ikke desto mindre er Muhammedtegningerne godt ’materiale’ til at lære eleverne om et afgørende princip i et liberalt demokrati: Man må mere, end – nogle synes – man bør.

Det er afgørende i et frit, demokratisk samfund, at der er en begrundet forventning til os alle om, at vi kan opføre os ordentligt. At vi taler nogenlunde respektfuldt til og om hinanden – også når vi ikke forstår, hvad andre finder vigtigt eller holder helligt. Men det er et lige så vigtigt grundprincip, at man må mere end man bør.

Det sidste er vi i gang med at miste forståelsen for. Og her er diskussionen om Muhammedtegningerne kun ét eksempel blandt andre. Man kunne også nævne sexismedebatten, hvor der ofte er kort afstand fra afsløringen af nogle menneskers – elendige – opførsel til kravet om, at det skal medføre en reel ’straf’ (fx i form af at miste sit job). Og man kan nævne diskussionerne om ’krænkende’ indhold på de sociale medier, hvor der også ofte kan høres et krav om at få strammet reglerne. Over en bred kam lyder et krav om, at det, man ikke bør, også skal være forbudt. Og over en bred kam er der en svindende forståelse for, at der er forskel på, hvad ’man bør’ og hvad ’man må’.

To cirkler

Undervisningen i det, man kunne kalde ’ytringsfrihedens to cirkler’ er tiltrængt. Der er den inderste cirkel, som er ’god opførsel’: Her gælder ingen jura, her må vi forsøge os frem. Og så er der cirklen udenom, som angiver grænserne for, hvad vi må. Det er helt afgørende, at der er forskel på de to cirkler – at rammerne altså er videre for, hvad du må end hvad du bør. For hvis vi indretter samfundet efter, hvad et flertal lige nu synes er ’god opførsel’, så er vi i gang med at afskaffe friheden.

Ytringsfrihedens principper handler ikke specifikt om retten til at håne det, nogle holder helligt. Det er derimod helt afgørende, at undervisningen giver eleverne en forståelse for ytringsfrihedens to cirkler. At bringe de nævnte eksempler – eller lignende – sammen, kunne fremhæve denne pointe.

Bragt i Dagbladet Information, 17. november 2020

 

Share this post

You may also like

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *